Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Truhlářský kurz

Znáte to, něco vás přitahuje, chcete se tomu věnovat a tak začínáte sbírat informace, kupovat si vybavení, hodiny trávit u youtube, diskutovat na fórech, sdružovat se, prodávat dříve nakoupené vybavení a kupovat si nové...

Znáte to, něco vás přitahuje, chcete se tomu věnovat a tak začínáte sbírat informace, kupovat si vybavení, hodiny trávit u youtube, diskutovat na fórech, sdružovat se, prodávat dříve nakoupené vybavení a kupovat si nové, kvalitnější a samozřejmě dražší, až už to nemáte kam dávat a jste rádi, že vám došly peníze. A najednou, ani nevíte jak, patříte mezi ty, kteří mají svého koníčka.

Koníček je fajn. Dává životu další rozměr, podporuje kreativní myšlení, zlepšuje zručnost a někdy se z něj může stát i povolání. Někdo sedí v sedle svého koně pevně. Zná všechny povely, mistrně ovládá uzdu a žádný taxisův příkop jej nerozhodí. Jiný (sisyfofský typ) se do sedla dostane s námahou, aby po chvíli přepadnul na druhou stranu a mohl to zkusit znovu a doufat v lepší výsledek. A někdo má jen nohu ve třmenu, zatímco jej kůň vláčí po prérii.

A protože jsem už sedřený dost, rozhodnul jsem se jít na kurz. Na truhlářský kurz. (Děkuji kolegům v práci, kteří mi jej shodou okolností koupili na rozloučenou, když jsem usoudil, že zaměstnání a koníčky nejdou dohromady.)

A nastal den D. V pátek v sedm večer jsem s baťůžkem se svačinou a hoblíkem Stanley, s né úplně nejostřejším želízkem, stál v Jeseníku před Alternativním truhlářstvím Jana Marečka. Že jsem trefil jsem věděl bezpečně. Všude hromady dříví, pytlů s pilinami, nádherná vůně dřeva a trocha prachu, která mě rozkašlala. Konečně!

Ve velké místnosti plné nádherných strojů, z nichž by se ani ten nejmenší nevešel do mé dílny (rozumějte půlky dřevěné zahradní chatky), byla už polovina účastníků na místě. Nakonec nás bylo deset a bylo to hezky půl napůl, pět mužů, pět žen. A dva instruktoři truhláři. Sešli jsme se ze všech koutů české republiky a tři účastníci přijeli dokonce ze Slovenska. Šou mohla začít. A začala.

Babička Honzy Marečka napekla štrůdl, netřeba dodávat, že byl skvělý. Inu babičky. Rovněž se nám dostalo ujištění, že štrůdlu je dost. Lepší začátek jsme si nemohli přát. Po všemi oblíbeném seznamovacím kolečku před nás páni truhláři vysypali hromadu dřevěných vzorků s tím, že máme určit, o jaké dřevo se jedná. Nepoznám strom po listech, ani když před ním stojím, takže z těch malých kousků dřeva jsem poznal jen modřín a smrk, při jejichž obrábění jsem už měl tu čest se zranit. Tím jsme úvod do kurzu zakončili a do 8:30 druhého dne jsme měli rozchod.

Ráno jsem dorazil s kyticí růží, kterou jsem koupil po cestě ku příležitosti výročí svatby, což vypadalo opravdu neotřele. Ale já jen prostě stíham vše a na okolnosti nehledím.

Po štrůdlu jsme začali exkurzí do elektrického nářadí. To máte pásovou brusku, excentrickou brusku, horní frézku, stolní frázu, protahovačku, formátovací pilu a další. Bylo to zajímavé, informačně nabité a se spoustou praktických ukázek. Následovala prezentace ručního nářadí. To máte dláta, hoblíky, japonské pily, lupénkové pily, měřítka, rejsky, uhelníky, pokosníky, svorky, hoblice, štrůdl a další krásné věci. Také jsme byli uvedeni do základů broušení dlát, správného řezání japonskou pilou a byli poučeni o bezpečnosti práce.

Po výborném jesenickém obědě jsme dostali první praktický úkol. Vyrobit přeplátovaný spoj. Každý z účastniků měl kompletní sadu potřebného ručního nářadí, včetně stolu a lampičky. Tento úkol všichni za odborné asistence hravě zvládli. Následoval spoj rybinový, což už taková sranda nebyla. Ale přišli jsme se něco naučit, takže jsme do toho šli naplno. Vyrobili jsme deset různých rybin, ale rybiny to byly.

Poslední, ale nejdůležitější, fází byl výběr vlastního projektu a jeho realizace. Páni truhláři s každým individuálně prošli možnosti a na formátovací pile nám dle vybraných projektů hrubě nařezali potřebné kousky. Při čekání jsem se trochu nudil a tak jsem šel na strůdl, zatímco některí kolegové už pilně pracovali na svých projektech. Nůž na štrůdl jsem nenašel, ale posloužila japonská dvoustranná pila, těch bylo všude dost. Samozřejmě jsem řezal tou stranou na příčné a né podélné řezy, jak nás to učili. Znalosti jsou základ...

Vybral jsem si štokrli s rybinovými spoji, abych si tento spoj procvičil. Cvičilo to se mnou až do večera, kdy už jsem měl na palci slušný mozol od dláta. Všechny nás už bolely ruce a tak jsme to zapíchli. Kolegové šli na pivo a já spěchal s kyticí za osobou mě nejmilejší.

Projekt

V neděli jsme už šli všichni rovnou ke svým stolům. Honza nekecal, štrůdly opět byly. Kolem mne začaly postupně vznikat stoličky, spárovky, bedýnky, rámy, no prostě nádhera. Tou dobou jsem už věděl, že to nemám šanci dodělat a že si místo výrobku povezu domů práci. Ale to nevadí, je to koníček a ten mi neuteče. Mám totiž nohu pevně ve třmeni a vím, že do sedla se jednou také dostanu.

Děkuji alternativnímu truhlářství za možnost naučit se něco nového, za skvělý přístup a božský štrůdl.

(V době uzávěrky tohoto článku neměl autor ještě svůj výrobek hotov a tudíž na fotografiích chybí, za což se čtenářům omlouvá. Zato si byl nucen po návratu z kurzu koupit nové, kvalitnější nářadí, což jeho manželce vůbec nevadilo, protože jíst každý den prý stejně není zdravé.)

Autor: Ludvík Wiejowski | neděle 16.9.2018 18:45 | karma článku: 15,17 | přečteno: 1042x
  • Další články autora

Ludvík Wiejowski

Ještě nechci domů (Fotoblog)

A je po dovolené... Né že by se nevyvedla, ba právě naopak. Ale už je prostě pryč a mě jímá smutek, protože to bylo bezva a vydrželi bychom tam ještě minimálně další týden. A tak mobilizuji všechny duševní síly, opakuji si léty nabytá moudra, která by mi měla pomoct se srovnat se zítřejším návratem do práce, ale pak se podívám na fotky a nejraději bych dal výpověď, sedl do auta a ujížděl zpátky. Že nejsem sám? Tak to je mi jasné. :)

13.7.2014 v 17:22 | Karma: 12,63 | Přečteno: 362x | Diskuse| Fotoblogy

Ludvík Wiejowski

Komu se nelení, tomu se zelení aneb o předsevzetích

Vážení a milí čtenáři, přeji Vám mnoho štěstí a úspěchu v novém roce. I když úspěch v sobě obsahuje spěch a ten Vám rozhodně nepřeji. Pokud ovšem není vašim mottem rychle a zběsile, to si pak užijte pořádnou jízdu.

4.1.2014 v 20:20 | Karma: 11,81 | Přečteno: 401x | Diskuse| Fotoblogy

Ludvík Wiejowski

Dobré ráno (Fotoblog)

Dobré ráno a dobrý den přeji..............................................................................................

25.9.2013 v 8:08 | Karma: 16,80 | Přečteno: 504x | Diskuse| Fotoblogy

Ludvík Wiejowski

Barevné svítání (Fotoblog)

Dnešní obloha v 6:00. Docela pěkný a barevný start do nového týdne........... :)

9.9.2013 v 21:00 | Karma: 13,94 | Přečteno: 325x | Diskuse| Fotoblogy

Ludvík Wiejowski

Letní adagio

V poslední době se mi nedařilo věnovat se svému fotoblogu jak bych si přál, o čemž svědčí má nulová karma autora. To ale neznamená, že bych pustil fotoaparát úplně z ruky. Takže komu se stýskalo, tady je pár nových počinů z letního cestování. ;)

3.9.2013 v 18:00 | Karma: 15,79 | Přečteno: 345x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb zápolí v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:13

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

  • Počet článků 43
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 962x
Člověk s radostí ze života a neustále dobrou náladou, který vidí věci vždy z té pozitivní stránky. Prostě optimista.